Kaakkois-Suomen Sydänpiiri ry ja Etelä-Karjalan Muistiluotsi - Teknologisia ratkaisuja viestinnän parantamiseen
Kaakkois-Suomen Sydänpiirin ja Etelä-Karjalan Muistiluotsin toimistot sijaitsevat samassa toimitilassa Lappeenrannan Valtakadulla.
Kaakkois-Suomen Sydänpiiri toimii, jotta kukaan sairastunut tai hänen läheisensä ei jäisi yksin ja jotta mahdollisimman harva sairastuisi ja yhä harvempi kuolisi ennenaikaisesti sydän- ja verisuonisairauksiin. Sydäntuki-toiminnassa tavoitetaan vuosittain 4000 – 5000 henkilöä.
Etelä-Karjalan Muistiluotsi on muistisairaiden ja muistiongelmia kokevien sekä heidän läheistensä arjen tukena. Muistiluotsissa tehdään vaikuttamistyötä aivoterveyden edistämiseksi ja muistioireiden varhaiseksi tunnistamiseksi.
Sydäntuki- ja muistiluotsitoimintaan kuuluu vertaistuki, vertais- ja harrasteryhmät ja kaikille avoimet matalan kynnyksen tilaisuudet. Sydän- ja muistiterveyden edistäminen kuuluu kaikille.
Videoneuvottelut ja infonäytöt aktiivisessa käytössä ja arjessa mukana
Poikkeusaika ja lisääntynyt tiedonvälityksen tarve antoivat aihetta tehostaa yritysten viestintäratkaisuja.
”Takanamme on yli kymmenen vuoden yhteistyö tulostinratkaisujen hankinnan kautta. Uudet ratkaisut, kuten videoneuvottelutekniikka ja infonäytöt on hankittu tämän vuoden kuluessa, kun korona-aika sysäsi viestintään painottuvia laitehankkeitamme eteenpäin”, sanoo Kaakkois-Suomen Sydänpiirin toiminnanjohtaja Heli Heimala.
”Havahduimme miettimään teknologisia ratkaisuja meidän yhteistyömme ja viestinnän helpottamiseen kunnolla siinä vaiheessa, kun Data Group SataIT:n ratkaisumyyjä Oskari Kaseva otti asian tiimoilta yhteyttä”.
”Maakunnan kokoisena toimijana tavoitamme videoneuvotteluratkaisulla viikoittain lukuisia ihmisiä yhteisiin kokouksiin. Kameratoiminto lisättiin mukaan jo aiemmin meille hankittuun näyttöön. Videoneuvottelut ovat aktiivisessa käytössä ja arjessa mukana”, jatkaa Etelä-Karjalan Muistiluotsitoiminnasta vastaava Maija Lasanen.
Sisäisen viestinnän merkitys on yhä vain korostunut työyhteisöissä viimeisten vuosien aikana. Etäkokousratkaisut ovat mukana vahvistamassa uudenlaisia vuorovaikutuksen toimintamalleja.
”Kokouksiin osallistutaan mielellään, kun kaikkien kasvot ovat ruudulla näkyvillä. Videoyhteys madaltaa kynnystä yhteiseen neuvotteluun, ja sen myötä säästyy myös aikaa, koska toimimme koko maakunnan alueella. Digitalisaatio muuttaa toimintamalleja, ja uudenlaiset työskentelymuodot valtaavat alaa myös meillä”, lisää Heimala.
Ajankohtaista ja reaaliaikaista tietoa infonäyttöjen avulla
iDiD –infonäyttöjärjestelmän oma käyttäjätuki on ollut helposti saatavilla ja apu käytännönläheistä. Infonäyttökanavan päivitys onnistuu yrityksen sisällä kaikilta työntekijöiltä.
"Koko henkilökunnalla on tunnukset palvelun käyttöön. Näyttöjen myötä ajankohtaiset ja reaaliaikaiset tiedotukset ovat lisääntyneet. Näyttö palvelee ja tuo huomiota myös ilta-aikaan, kun toimisto on suljettuna. Asiakaspalaute näyttöihin liittyen on ollut positiivista”, kommentoi Lasanen.
”Kaikki teknologiset asiat ovat edistyneet vuoden sisällä paljon toimipisteessämme. Teknologian hyödyntäminen on osa tätä päivää, ja sen mukana täytyy pysyä. Data Group SataIT:n palvelu on ollut joustavaa, ja meidän tarpeistamme on huolehdittu tulevaisuuden näkymät huomioon ottaen. Yhteistyömme on ollut kaikin puolin sujuvaa.”