Tekoälyagentit yrityksille - Hyödyt, käyttöönotto ja vinkit

Tekoälyagentit ovat erikoistuneita suorittamaan tiettyjä ennalta rajattuja tehtäviä, ja pystyvät usein tuottamaan tarkempia tuloksia kuin yleisillä tiedoilla varustetut tekoälypalvelut.

Tekoälyagenttien rajallisuus on samalla niiden vahvuus. Koska niiden toiminta-alue ja käytössä olevat tiedot on tarkasti määritelty, ne käyttävät vain haluttuja tietolähteitä ja eivät tuhlaa resursseja tarpeettomaan prosessointiin. 

Lähitulevaisuudessa agentit voivat myös suorittaa tehtäviä itsenäisesti ilman ihmisen jatkuvaa ohjausta. Ne voivat esimerkiksi hallita yrityksen asiakaspalvelua, tehdä markkinointikampanjoita tai valvoa teknisiä järjestelmiä.

Tässä esimerkkejä DG:n sisäisen tekoälyagentin vastauksista. Agentti vastaa henkilöstön kysymyksiin Data Groupin Teamsissa olevien tietojen perusteella.

Tekoälyagentti yritykselle - esimerkki 2

Jos yrityksellä on tuotteistuksia tai sisäisiä toimintamalleja, agentti löytää ne ja vastaa kysymykseen tiivistetysti.

Tekoälyagentti yritykselle - esimerkki 1

Yksittäisten tietojen etsimiseen voi kulua aikaa, mutta tekoälyagentti nopeuttaa tiedonhakua.

Tekoälyagentti yritykselle - esimerkki 3

Agentille voi myös esittää tarkentavia jatkokysymyksiä. Agentti viittaa lähdeaineistoon, josta käyttäjä voi tutustua aiheeseen tarkemmin.

Nykyään oman agentin luominen onnistuu muutamassa minuutissa esimerkiksi Microsoft 365 Copilotilla tai ChatGPT:llä ja sitä voi pikkuhiljaa viilata paremmaksi tarpeiden mukaan. Agentit vaativat molemmissa maksullisen lisenssin.

Tekoälyagenttien käyttökohteita:

  • Yrityksen sisäinen opastaja: Etsii tietoa ja auttaa työntekijöitä yrityksen prosesseissa ja käytännöissä
  • Järjestelmätuki: Tarjoaa tukea ohjelmiston, kuten CRM:n käytössä
  • Markkinointimateriaalin laatija: Tuottaa yrityksen tarpeisiin sopivia markkinointitekstejä, kampanjasuunnitelmia ja mainosmateriaaleja
  • Projektinhallinta-avustaja: Seuraa projekteja, kirjaa asioita ja tarjoaa työntekijöille muistutuksia määräajoista ja tehtävistä
  • HR-agentti: Vastaa henkilöstön kysymyksiin, kuten lomista, eduista ja palkkauksesta

Esimerkki: Sisäinen tiedonhakija ja opastaja omaan yritykseen (Copilot tai ChatGPT)

Yrityksen sisäinen tekoälyagentti voi tehostaa työntekijöiden tiedonhakua tarjoamalla nopeita ja tarkkoja vastauksia sisäisiin kysymyksiin, kuten asiakkaisiin, materiaaleihin, toimintatapoihin tai projekteihin liittyvät kysymykset. 

Aloita näistä:

1. Tavoitteiden määrittely

Päätä, mitä ongelmia agentin on tarkoitus ratkaista, kuten sisäiseen toimintaan liittyvät kysymykset, järjestelmätuki tai HR-ohjeistus. 

2. Tietojen kerääminen

Kerää aiheeseen liittyvät yrityksen materiaalit, kuten ohjeet, politiikat, järjestelmien käyttöohjeet ja usein kysytyt kysymykset, jotka auttavat agenttia vastaamaan käyttäjien kysymyksiin. 

Huomioi, millaista tietoa voit syöttää tekoälypalveluun, jota käytät agentin luomiseen. Esimerkiksi liikesalaisuuksia, henkilötietoja tai muuta arkaluontoista tietoa ei saa antaa yrityksen ulkoisen tekoälypalvelun käyttöön. Tässä Copilotin vahvuutena on, että tiedot voidaan pitää yrityksen omassa Microsoft 365 -ympäristössä, eikä tietoja käytetä oletuksena mallin kouluttamiseen. 

3. Tiedot agentit käyttöön

Tallenna tiedot Word, Excel, Powerpoint tai pdf-muodossa paikkaan, jossa ne ovat agentin käytettävissä. Microsoft 365:ssä tietolähteenä on hyvä käyttää esimerkiksi Sharepoint-sivustoa, joka voidaan antaa agentin käyttöön. ChatGPT:ssä tiedot ladataan suoraan palveluun tai käytetään rajapintaa tietojen yhdistämiseen. 

Ohjeet: 

On myös tärkeää pohtia yrityksen tietojenhallintastrategiaa: Mitkä tiedot ovat olennaisia agentin tehtävän kannalta ja miten ne voidaan järjestää, että ne ovat helposti ylläpidettävissä ja saatavilla. Lisäksi on tärkeää huolehtia tietoturvasta ja varmistaa, että vain valtuutetut käyttäjät pääsevät käsiksi tietoihin.

4. Agentin testaus

Testaa agenttia yleisimmillä kysymyksillä ja täydennä sen ohjeistusta ja käytössä olevaa materiaalia tarpeen mukaan. Anna agentti rajatun pilottiryhmän käyttöön ja kerää käyttäjäpalautetta agentin toiminnasta. 

5. Agentin julkaisu

Julkaise agentti käyttäjille ja ohjeista sen käyttöön: Mihin agenttia voi käyttää? Missä se on hyvä ja missä huono? Mihin kehitysideat ja palaute agentista lähetetään?  

Hyödynnä analytiikkaa ja päivitä agenttia jatkuvasti parantaaksesi sen tarkkuutta ja toimivuutta.

Tarvitsetko apua tekoälyn hyödyntämisen kanssa? 

Tarjoamme käytännönläheistä apua tekoälyn hyötyjen selvittämiseen. Tekoälykartoituksemme auttaa sinua vastaamaan näihin kysymyksiin:

  • Tunnista tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet liiketoiminnassasi
  • Arvioi nykyistä tekoälyvalmiuttasi ja kypsyyttäsi
  • Määrittele tekoälyvisiosi ja tavoitteesi
  • Suunnittele ja priorisoi toimenpiteesi ja investointisi 
  • Mittaa ja seuraa vaikutuksia 

Tutustu DG Tekoälykartoitukseen

Tarjoamme myös apua Copilotin hallittuun käyttöönottoon, jolloin käyttäjät voivat hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia monipuolisesti ja turvallisesti. Lue lisää DG Copilot 365 -palvelusta

Ota yhteyttä

 

 

Lue myös nämä

Kiitos palautteestanne! - Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-lukumme on 68

Lue lisää
DG Varmuuskopiointi

Miksi yrityksen tietojen varmuuskopiointi on tärkeää? – Näin varmuuskopioit oikein

Lue lisää

Data Group vahvistuu Läntisellä Uudellamaalla – Karjaan Puhelimesta DG EKM:n uusi omistaja

Lue lisää

Tekoäly ja tietosuoja – ChatGPT, DeepSeek R1 ja Microsoft 365 Copilot vertailussa

Lue lisää

Ota yhteyttä

Hyväksyn verkkopalvelun käyttöehdot.