Miten teen oman Copilot-agentin, joka hyödyntää yritykseni tietoja?

Mikä on Copilot-agentti?

Copilot-agentti on tekoälypohjainen keskustelurobotti, jonka voit tehdä itse Microsoft Copilot Studio -työkalulla. Toisin kuin yleinen Copilot, agentti voidaan rajata toimivaksi vain haluttujen tietolähteiden perusteella, jolloin vastauksista saadaan tarkempia. Lisäksi oma agentti voidaan ohjeistaa toimimaan halutulla tavalla eri tilanteissa.

Agentti voi esimerkiksi:

  • Etsiä oikean tiedoston pyynnöstä: “Missä on uusin myyntiesityksemme?”
  • Auttaa ennalta määritetyissä tehtävissä: "Opasta minua tekemään työtehtävä yrityksen ohjeistuksen mukaisesti."
  • Tehdä tiivistelmiä dokumenttien sisällöistä: “Tiivistä tämä henkilöstöopas.”
  • Luoda uutta materiaalia olemassa olevista dokumenteista: ”Tee tästä materiaalista kolmen sivun myyntiesitys ja blogiartikkeli.”
  • Vastata kysymyksiin yrityksen henkilöstökäytännöistä: “Kuinka haen lomaa?”
Miten teen Copilot agentin

Agentti näkyy esimerkiksi Teamsissa tai Microsoft 365 Copilot-näkymässä ja sen voi jakaa myös muille yrityksen käyttäjille.

Näin teet Copilot-agentin

Tarvitset

  • Teams-tiimin, johon kokoat ajantasaiset tiedostot
  • Yhden maksullisen Microsoft 365 Copilot -tilauksen (n. 30 € / kk)

1. Luo Teams-tiimi yrityksesi tietoja varten

  1. Avaa Microsoft Teams.
  2. Valitse vasemmalta Tiimit > Liity tai luo tiimi.
  3. Luo uusi tiimi nimellä esim. Yrityksen tietopankki.
  4. Valitse tyypiksi "julkinen", jotta kaikki yrityksen käyttäjät pääsevät käsiksi tiimin tietoihin.
  5. Lisää tiimin tarvittavat kansiot, jotka on nimetty loogisesti, esim. “Ohjeet”, “Henkilöstöasiat”, “Myyntimateriaalit”.
  6. Lataa jokaisen kanavan Tiedostot-välilehdelle relevantit dokumentit (PDF, Word, PowerPoint, Excel).
  7. Pidä tiedot ajan tasalla, sillä agentin vastaukset perustuvat näihin tietoihin
Miten teen Copilot agentin

Kun päivität tietoja Tiimiin, ne näkyvät agentille reaaliajassa.  

2. Luo oma Copilot-agentti

  1. Siirry osoitteeseen: https://copilotstudio.microsoft.com
  2. Valitse ”Luo Agentti”
  3. Anna agentille nimi, esim. Yritys-tietäjä.
  4. Kirjoita lyhyt kuvaus, joka näkyy agentin käyttäjälle, esim. “Auttaa henkilöstöä vastaamalla kysymyksiin sisäisistä ohjeista ja materiaaleista.”
  5. Kirjoita ohjeet, mitä agentti tekee. Esimerkiksi: ”Etsit tietoa ja materiaaleja yrityksestä ja opastat työntekijöitä yritykseen liittyvissä asioissa.”
  6. Klikkaa Lisää tietolähde ja valitse SharePoint / Teams.
  7. Etsi ja valitse juuri luomasi Teams-tiimi. Copilot Studio linkittää taustalla SharePointin tiedostot agentillesi.
  8. Tallenna ja julkaise muutokset.
  9. Agentti näkyy Copilotin vasemmassa palkissa. Jos haluat jakaa agentin myös muille yrityksen käyttäjille, valitse ”jaa” ja lähetä linkki haluamillesi henkilöille 
Miten teen Copilot agentin

Agentti osaa vastata käyttäjien kysymyksiin Tiimin tiedostojen perusteella.

Voit myöhemmin kehittää agenttia lisää:

  • Lisäämällä muita tietolähteitä
  • Opettamalla agentille omia keskustelupolkuja
  • Kustomoimalla ulkoasua ja persoonallisuutta

Lue lisää aiheesta: Miten tiedot kannattaa järjestää SharePointiin ja Teamsiin, jotta Copilot toimii tehokkaasti?

 

 

Lue myös nämä

Avoin työpaikka - Taloushallinto, asiakaspalvelu, tapahtuman, järjestys

Asiakaspalvelun, taloushallinnon ja tapahtumien taitaja – Tule meille töihin!

Lue lisää

Terveisiä DG-päiviltä! - Yhdessäoloa ja uusia IT-ratkaisuja

Lue lisää
Dell - Windows 10 - Windows 11

Onko teillä vielä käytössä Windows 10?

Lue lisää
ChatGPT - Tekoälyn sähkönkulutus

Tekoälyn sähkönkulutus ja vastuullisuus – kuinka paljon energiaa ja vettä tekoälypalvelut kuluttavat?

Lue lisää

Ota yhteyttä

Hyväksyn verkkopalvelun käyttöehdot.