Microsoft 365 Copilot - Mitä pitää tehdä ennen käyttöönottoa?

Pian julkaistava Microsoft 365 Copilot on tekoälytyökalu, joka nopeuttaa käyttäjien töitä tarjoamalla keskusteluikkunan, jonka avulla tekoälyä voidaan kehottaa hakemaan tietoa tai suorittamaan tehtäviä Microsoft 365 -sovelluksissa.

Lue lisää Copilotista

Valmistautuminen on syytä aloittaa ajoissa

Tekoäly on vain niin hyvä, kuin tieto, jonka se löytää. Siksi tietojenhallintaan on syytä panostaa jo ennen käyttöönottoa, jotta uudesta työkalusta saadaan mahdollisimman paljon hyötyä irti ja sen käyttö on turvallista.

Organisaatiosi voi olla valmis ottamaan Copilotin käyttöön heti sen julkaisun jälkeen, jos

  • tiedot on tallennettu Microsoft 365 -alustalle
  • tietojen tallennukseen ja käyttöön on selkeät käytännöt
  • tietoturvan taso ja käyttöoikeudet on varmistettu

Tällöin tekoäly voi hyödyntää turvallisesti kaikkea sitä tietoa, joka liittyy organisaationne toimintaan ja käytäntöihin.

Tulevaisuudessa voitte esimerkiksi esittää kysymyksiä tekoälyavustajalle suoraan Powerpointissa, Excelissä tai Teamsissa, ja se vastaa kysymyksiinne tai tekee toimenpiteitä perustuen teidän organisaationne tietoihin. On todennäköistä, että organisaatiollanne on jo paljon tietoa, jota tekoäly voi löytää ja hyödyntää tehokkaasti.

Valtaosalla yrityksistä käyttöönotto vaatii toimenpiteitä

1. Tietoturva

Copilot pääsee käsiksi kaikkeen Microsoft 365 -palvelussa olevaan tietoon, johon sen käyttäjällä on oikeudet. Tämä koskee esimerkiksi sähköpostia, OneDriveä, Teamsia ja Sharepointia. Koska Copilot helpottaa merkittävästi tiedonhakua ja automatisoi sisällön tuotantoa, on tärkeää varmistaa, että käyttäjällä on pääsy vain hänelle kuuluviin tietoihin.

2. Tietojen saatavuus ja oikeellisuus

Jotta Copilotilla olisi käytössä mahdollisimman kattavasti ajantasaista tietoa, on yrityksen hyvä laatia pelisäännöt, mitä tallennetaan ja mihin. Jos käyttäjä esimerkiksi pyytää Copilotia luomaan yritysesittelyn, on tärkeää, että kaikki siihen tarkoitetut tiedot on tallennettu koko yrityksen yhteiseen kansioon. On myös huolehdittava, että tieto on ajantasaista ja siitä ei ole olemassa monia ristiriitaisia versioita.

3. Käyttöönotto ja hyödyntäminen

Tekoälyn tehokas hyödyntäminen vaatii totuttelua. Työntekijöiden onkin hyvä saada konkreettisia käyttökohteita, sekä säännöllistä koulutusta tekoälytyökalun käytössä. Opastusta kaivataan myös eettisiin asioihin, mihin tekoälyä voi ja kannattaa käyttää ja mihin ei.

Tällä hetkellä on suositeltava, että organisaatiot ottavat käyttöön Copilotin ”esiversion” Bing Chat Enterprisen ja perehtyvät aiheeseen, samalla kun valmistautuvat laajempaan tekoälyn hyödyntämiseen Copilotin julkaisun myötä.

Katso kuinka Bing Chat Enterprise otetaan käyttöön

Tietotyöympäristön päivittäminen ja suojaaminen ovat järkeviä toimenpiteitä, eivät pelkästään sen vuoksi, että tekoälypalvelut voivat tuoda tuottavuusparannuksia. Nämä toimenpiteet parantavat myös käytettävyyttä, vähentävät häiriötilanteita ja parantavat merkittävästi tietoturvaa.

Onko organisaatiosi valmis ottamaan Copilotin käyttöön?

Mikäli haluat ottaa Copilotin käyttöön heti kun se on saatavilla, valmistautuminen on hyvä aloittaa nyt. Tarjoamme apua Copilotin hallittuun käyttöönottoon, jolloin käyttäjät voivat hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia monipuolisesti ja turvallisesti.

Lisäksi voimme räätälöidä organisaatiollenne suunnitellun koulutusohjelman, joka varmistaa, että henkilökunnallanne on tarvittavat taidot ja ymmärrys Copilotin tehokkaaseen käyttöön.

Ota yhteyttä

 

 

Lue myös nämä

Luddiitteja ja Teknouskovaisia - Millainen on teknologian vuosi 2024?

Lue lisää
Huijausviestit tietojenkalastelu simuloidut hyökkäykset

Simuloidut hyökkäykset ja työntekijöiden koulutus parantavat yrityksen tietoturvaa

Lue lisää

Samsung QxC - Näyttävä ja helppokäyttöinen infonäyttöratkaisu yritykselle

Lue lisää
IT-laitteet, kierrätys ja ympäristöystävällisyys

Vastuullinen IT - Vinkit IT-päättäjälle

Lue lisää

Ota yhteyttä

Hyväksyn verkkopalvelun käyttöehdot.