
Microsoft 365 Copilot - Mitä pitää tehdä ennen käyttöönottoa?
Microsoft 365 Copilot on tekoälytyökalu, joka nopeuttaa käyttäjien töitä tarjoamalla keskusteluikkunan, jonka avulla tekoälyä voidaan kehottaa hakemaan tietoa tai suorittamaan tehtäviä Microsoft 365 -sovelluksissa.
Valmistautuminen on syytä aloittaa ajoissa
Tekoäly on vain niin hyvä, kuin tieto, jonka se löytää. Siksi tietojenhallintaan on syytä panostaa jo ennen käyttöönottoa, jotta uudesta työkalusta saadaan mahdollisimman paljon hyötyä irti ja sen käyttö on turvallista.
Organisaatiosi voi olla valmis ottamaan Copilotin käyttöön heti, jos
- tiedot on tallennettu Microsoft 365 -alustalle
- tietojen tallennukseen ja käyttöön on selkeät käytännöt
- tietoturvan taso ja käyttöoikeudet on varmistettu
Tällöin tekoäly voi hyödyntää turvallisesti kaikkea sitä tietoa, joka liittyy organisaationne toimintaan ja käytäntöihin.
Copilotilla voitte esimerkiksi esittää kysymyksiä tekoälyavustajalle suoraan Powerpointissa, Excelissä tai Teamsissa, ja se vastaa kysymyksiinne tai tekee toimenpiteitä perustuen teidän organisaationne tietoihin. On todennäköistä, että organisaatiollanne on jo paljon tietoa, jota tekoäly voi löytää ja hyödyntää tehokkaasti.
Valtaosalla yrityksistä käyttöönotto vaatii toimenpiteitä
1. Tietoturva
Copilot pääsee käsiksi kaikkeen Microsoft 365 -palvelussa olevaan tietoon, johon sen käyttäjällä on oikeudet. Tämä koskee esimerkiksi sähköpostia, OneDriveä, Teamsia ja Sharepointia. Koska Copilot helpottaa merkittävästi tiedonhakua ja automatisoi sisällön tuotantoa, on tärkeää varmistaa, että käyttäjällä on pääsy vain hänelle kuuluviin tietoihin.
2. Tietojen saatavuus ja oikeellisuus
Jotta Copilotilla olisi käytössä mahdollisimman kattavasti ajantasaista tietoa, on yrityksen hyvä laatia pelisäännöt, mitä tallennetaan ja mihin. Jos käyttäjä esimerkiksi pyytää Copilotia luomaan yritysesittelyn, on tärkeää, että kaikki siihen tarkoitetut tiedot on tallennettu koko yrityksen yhteiseen kansioon. On myös huolehdittava, että tieto on ajantasaista ja siitä ei ole olemassa monia ristiriitaisia versioita.
3. Käyttöönotto ja hyödyntäminen
Tekoälyn tehokas hyödyntäminen vaatii totuttelua. Työntekijöiden onkin hyvä saada konkreettisia käyttökohteita, sekä säännöllistä koulutusta tekoälytyökalun käytössä. Opastusta kaivataan myös eettisiin asioihin, mihin tekoälyä voi ja kannattaa käyttää ja mihin ei.
Tällä hetkellä on suositeltava, että organisaatiot ottavat käyttöön Copilotin maksuttoman version (aiemmin Bing Chat Enterprise) ja perehtyvät aiheeseen, samalla kun valmistautuvat laajempaan tekoälyn hyödyntämiseen. Maksuton versio ei suoraan pääse käsiksi yrityksesi tietoihin, mutta se esimerkiksi auttaa löytämään nopeasti tietoa, tekee niistä tiivistelmiä, kirjoittaa tekstejä, piirtää kuvia ja antaa luovia ideoita.
Katso kuinka Copilotin maksuton versio otetaan käyttöön
Tietotyöympäristön päivittäminen ja suojaaminen ovat järkeviä toimenpiteitä, eivät pelkästään sen vuoksi, että tekoälypalvelut voivat tuoda tuottavuusparannuksia. Nämä toimenpiteet parantavat myös käytettävyyttä, vähentävät häiriötilanteita ja parantavat merkittävästi tietoturvaa.
Onko organisaatiosi valmis ottamaan Copilotin käyttöön?
Tarjoamme apua Copilotin hallittuun käyttöönottoon, jolloin käyttäjät voivat hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia monipuolisesti ja turvallisesti.
Lisäksi autamme löytämään tehtävät, joissa tekoäly voi tuoda yritykselle ja työntekijöille lisäarvoa. Tarjoamme myös koulutusohjelman, joka auttaa henkilökuntaa hyödyntämään paremmin Copilotin mahdollisuuksia.
Lue lisää DG Copilot 365 -palvelustamme