
IT-palveluiden hinnoitteluviidakko
Kuulen paljon asiakkailta, että joidenkin toimittajien laskuja on vaikea tarkastaa ja asiakas ei ymmärrä mistä kaikesta häntä laskutetaan ja miksi. Tämä tulee esille yleensä siinä vaiheessa, kun keskustellaan uusien asiakkaiden kanssa heidän nykyisistä palveluistaan ja niiden kustannuksista.
Lisäksi paljon päänvaivaa vaikuttaisi aiheuttavan se, että erilaisissa tukipalvelu paketeissa osa töistä on laskutettavaa, osa kuuluu kk-hintaan ja joissain tapauksissa mahdolliset toimitusmaksut tms. lisät laskutetaan erikseen ja joissain ei.
”En ymmärrä miksi tämä kohta x on tällä laskulla.” On hyvin yleinen kommentti asiakkaan suunnasta.
Lopputuloksena asiakas ei aina osaa vastata kysymykseen, että mitä palveluita/ratkaisuja heillä on käytössään ja mitä siitä maksavat. Yksittäisten palvelun osien hinnoittelusta monella on jonkinlainen käsitys, mutta kokonaisuudesta hyvin harvoin.
Yleisesti palvelukokonaisuuden yksi ”edullinen” osa-alue ei vielä tarkoita sitä, että palvelu olisi kokonaiskustannuksiltaan edullinen.
AlhoIT:llä olemme alusta saakka pyrkineet siihen, että laskut ovat selkeitä ja jokainen asiakkaamme tietää mistä maksaa. Tarjoamme asiakkaille myös kokonaisratkaisua yhdellä kk-hinnalla. Selkeästi ja yksinkertaisesti X€/kk/laite.
Ei enää hinnoitteluviidakkoja.
- Juha Aro, AlhoIT