
DG:läisten kesäterveisiä - Mitkä alan haasteet ja trendit mietityttävät asiakkaita?
Riku Roitto - DG Saimaa
Riku Roitto on toiminut DG Saimaan myynnissä 1,5 vuotta, mutta hänellä on liki kahdenkymmenen vuoden kokemus myyntityöstä operaattoripuolella. Tällä hetkellä Riku vastaa DG Saimaalla myynnin johtamisesta, joka onkin hänelle mieluinen rooli.
Mikä on parasta nykyisessä työtehtävässäsi myyntijohtajana?
– Meillä on todella osaava ja kokenut tiimi, joten oma roolini on sparrata myyjiä sekä toimia esimiehenä. Lisäksi autan myyjiä aina tarvittaessa, sillä olen taustaltani tekninen myyjä. Olen viihtynyt talossa todella hyvin – meillä on hyvä porukka ja monipuolinen tuotevalikoima.
Mitä etua on palveluiden keskittämisestä yhdelle toimijalle?
– Suurimpia etuja ovat varmastikin tehokkuus, järkevä kustannusten hallinta ja keskitetty tukipalvelu. Käytämme markkinoinnissa slogania ”tehot ylös ja kulut alas”, joka kuvastaa hyvin toimintaamme. Haemme asiakkaalle aina tarpeita vastaavan ja kustannustehokkaan kokonaisratkaisun. Myös nopea ja osaava tukipalvelumme on olennainen osa kokonaispalvelua, ja meillä on omat tukinumerot IT- ja maksuratkaisuasiakkaille. Sanoisin, että pystymme ratkomaan 85 – 90 % käyttäjien ongelmista etänä.
Mitkä alan haasteet ja trendit mietityttävät asiakkaita juuri nyt?
– Nyt suurimpia puheenaiheita alalla ovat 5G, tietoturva ja tekoäly. Usein asiakas ei edes tiedä, että yrityksen tietoturvassa on puutteita. Törmäämme puutteelliseen tietoturvaan, kun alamme kartoittamaan yrityksessä poikkeavaa toimintaa. Yllättävän monelta puuttuu jopa kaksiosainen todennus. Tarjoamme asiakkaille maksutta suppeaa tietoturvakartoitusta, jonka avulla voidaan selvittää yrityksen tietoturvan perustaso sekä yleisimmät tietoturvariskit. Lisäksi tarjoamme laajoja tietoturvakartoituksia, joissa käymme perusteellisesti läpi yrityksen tietoturvan ja annamme kattavat toimenpidesuositukset.
– Tekoäly on nousut tänä vuonna top-puheenaiheeksi, sillä se tulee muuttamaan nopeasti monen työrutiineja. Markkinoilla on useita tekoälyalustoja, kuten ChatGPT, Google Bard ja M365 Copilot. M365 Copilot on integroitu Microsoft 365 -ympäristöön, joten se tulee muuttamaan monin tavoin Microsoft-käyttäjien työntekoa.
Myyntitaitosi tunnetaan, mutta mitä emme välttämättä tiedä sinusta vielä?
– Monet tietävät, että rakastan mökkeilyä, kalastusta, veneilyä, matkustamista ja moottoriurheilua, mutta monikaan ei taida tietää, että olen opetellut pianonsoittoa nuorena musiikkiopistossa sekä osaan italian kielen alkeet. Pianonsoittotaito taitaa olla vähän ruosteessa, mutta italian kielen kehittäminen jatkuu. Tavoitteena on tulevaisuudessa oppia puhumaan tätä kaunista kieltä entistä paremmin. Nyt jo ymmärrän aika hyvin puhetta.
----------
Kari Luukkanen - DG SataIT
DG SataIT:n Kouvolan pisteen myynnissä työskentelevän Kari Luukkasen varhaisimmat lapsuuden muistikuvat ovat torien ja markkinoiden ihmisvilinästä. Hänen isänsä oli kauppias, jonka mukana Kari alkoi kiertää Suomea kesäisin ja viikonloppuisin jo muutaman vuoden ikäisenä. Silloin alkoi kiinnostus myyntityöhön eikä se innostus ole laimentunut vuosien varrella.
Millainen on tavallinen työpäiväsi ja mikä on parasta työssäsi?
- Olen nyt ollut vuoden DG SataIT:llä, joten minulle on tullut tietty rytmi työpäivään. Aamuvirkkuna minulle sopivat hyvin aamupalaverit, ja iltapäivisin yleensä teen hallinnollisia hommia sekä asiakaskontaktointia. Työpäivät ovat vaihteleva, mistä myös tykkään. Oli jännittävää tulla aivan toiselta alalta tähän työhön, mutta pelko on osoittautunut turhaksi. Alan oppimista on auttanut oma kiinnostus tietotekniikkaan. Vuoteni on ollut työn ulkopuolella haastava, mutta työ ja mahtavat asiakkaat ovat tuottaneet minulle paljon iloa. Myös perheyrityksen johto ja kollegat ovat tukeneet minua hienosti työssä onnistumisessa.
Mitkä IT-aiheet kiinnostavat asiakkaita juuri nyt?
- Eniten saamme yhteydenottoja tietoturvasta, palvelupaketeista sekä maksamisen ratkaisuista. Yrityksiin kohdistuvat hyökkäykset ovat yleistyneet, joten tietoturva halutaan varmistaa. Yritysten ei ole järkevää sitoa pääomaa nopeasti vanheneviin laitteisiin, vaan laitteet ostetaan kuukausimaksullisina palvelupaketteina, joihin sisältyy laitteen lisäksi mm. tietoturva-, tuki- ja ylläpitopalvelut. Vanhenevat laitteet korvataan automaattisesti uusilla laitteilla elinkaaren lopussa.
- Lisäksi maksamisen ratkaisut kiinnostavat, sillä ne elävät murrosvaihetta. Markkinoille on tullut uusia maksutapoja ja -toimijoita, ja perinteiset maksukortit korvautuvat tulevaisuudessa uusilla maksutavoilla.
Miten rentouduit kesälomallasi?
- Lomailin heinäkuussa kolme viikkoa, jolloin kävin tyttäreni kanssa Tukholmassa. Vietin myös jälkikasvun kanssa hauskan huvittelupäivän Lintsillä. Enemmänkin olisi ollut toiveissa reissata, mutta kesäflunssa sotki suunnitelmia. Olen erityisesti nauttinut kiireettömästä ajasta lasteni kanssa. Nyt on ollut kiva palata arkirutiineihin.